eigen regie ouderenzorg

Vervolg De Werkplaats: ‘dat bepaal ik zelf wel!’

Op 5 oktober 2021 organiseerden wij ‘De Werkplaats: dat bepaal ik zelf wel!’. Het was een creatieve dag waar zorgverleners en studenten aan de slag gingen met de resultaten uit het onderzoek van Jolande van Loon over eigen regie van ouderen in de langdurende intramurale zorg. Heb je even een opfrisser nodig? Bekijk de aftermovie via deze link.

Winnende ideeën

Dit jaar hebben we de ideeën van de twee winnende groepen samen met hen verder uitgewerkt. Bij een van de winnende ideeën: het vierluik dat bij de bewoners op de kamer zou komen te hangen waarin in een oogopslag te zien wat belangrijk is voor deze persoon, zijn we erachter gekomen dat dit idee niet heel vernieuwend is. Er bestaan al diverse soortgelijke initiatieven. Daarom hebben we, in overleg met de teamleden, besloten dit idee niet verder uit te werken.

Het andere winnende idee: een reflectiekaartspel om bewustwording te creëren en te reflecteren op het vergroten van eigen regie, hebben we wel uitgewerkt en is in een ander jasje gegoten, namelijk een (dag)kalender. Qua ontwerp lijkt het op een soort scheurkalender, maar deze kun je hergebruiken. Beter voor het milieu en dit onderwerp is na een jaar natuurlijk nog steeds even relevant!

Kalender

Momenteel verzamelen we input voor de kalender en zijn de eerste ontwerpen gemaakt. Het is belangrijk dat de inhoud van de kalender aansluit op de doelgroep. Hiervoor kunnen we de hulp van (toekomstige) zorgverleners goed gebruiken!

Vind je het leuk om met ons mee te denken, kom dan naar onze online brainstorm op dinsdag 20 september van 11.00 tot 12.00 uur of donderdag 22 september van 09.00 uur tot 10.00 uur. Je kunt je aanmelden door een mailtje te sturen naar Marjolein Dankers: m.h.e.t.dankers@tilburguniversity.edu

 Wil je op de hoogte blijven van dit proces, houd onze socials in de gaten!

Veelgestelde vragen

  • Ik wil graag meedenken hoe we aan de slag kunnen met kennis uit onderzoek. Waar kan ik terecht?

    Leuk! Laat het ons weten via het contactformulier.
    Je kunt ook gratis en vrijblijvend lid worden van ons Expertteam Mensgerichte Ouderenzorg. Als je lid wordt ontvang je een aantal keer per jaar per e-mail een uitnodiging om mee te denken met een actueel onderwerp, zoals hoe we aan de slag kunnen met kennis uit onderzoek. Ook ontvang je een paar keer per jaar onze nieuwsbrief. Spreekt het je aan? Meld je hier aan.

  • Waarom vinden jullie het belangrijk dat de kennis uit de onderzoeken in de zorgpraktijk terechtkomt?

    Wij willen met wetenschappelijk onderzoek bijdragen aan mensgerichte ouderenzorg. De resultaten uit onze onderzoeken delen we actief met collega-onderzoekers wereldwijd via onze (vaak Engelstalige) artikelen en proefschriften. Maar om echt een bijdrage aan mensgerichte ouderenzorg te kunnen leveren moeten we ervoor zorgen dat de resultaten van ons onderzoek ook terechtkomen bij diegenen die de zorg leveren, jullie! Alleen op die manier kunnen we een verschil maken met ons onderzoek.

  • Waarom is het belangrijk dat er wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt?

    Wetenschappelijk onderzoek is belangrijk voor de ouderenzorg. Het is de basis voor alle dagelijkse handelingen van verzorgenden, verpleegkundigen maar ook van beleidsmedewerkers, managers en bestuurders. Op basis van wetenschappelijk onderzoek komen we namelijk te weten wat werkt, en wat niet. We komen te weten hoe we de zorg (verder) kunnen verbeteren en mensgerichter kunnen maken. En we komen te weten wat ouderen, naasten en medewerkers vinden van bepaalde thema’s. Dit alles draagt bij aan de kwaliteit van zorg en dat is waar we het voor doen!

  • Waarom duurt een promotieonderzoek zo lang?

    Een onderzoeker werkt gemiddeld vier tot zes jaar aan een promotieonderzoek. Zo lang?! Ja, goed onderzoek kost veel tijd. Vaak start de onderzoeker met het maken van een onderzoeksplan. Dit bestaat meestal uit vijf deelonderzoeken. Meestal start de onderzoeker daarna met een literatuuronderzoek. Hierbij wordt op een gestructureerde manier op zoek gegaan naar alle wetenschappelijke literatuur dat wereldwijd beschikbaar is over het onderwerp. Samen met andere onderzoekers wordt deze literatuur bestudeerd en wordt een conclusie getrokken. Daarna gaat de onderzoeker de praktijk in om verschillende deelonderzoeken uit te voeren. Het perspectief van ouderen en zorgprofessionals op het onderwerp wordt dan onderzocht. Hierbij maakt de onderzoeker gebruik van verschillende methoden, zoals interviews, vragenlijsten of observaties. De onderzoeker analyseert de verzamelde informatie en trekt conclusies. Elk deelonderzoek wordt opgeschreven in de vorm van Engelstalige artikelen die worden gepubliceerd in internationale, wetenschappelijke tijdschriften. Dit proces, van onderzoeksplan tot publicaties, duurt zo’n vier tot zes jaar.

  • Naar het Kennisplein