In het project ‘Op weg naar mensgerichte verpleeghuiszorg: scholing als brug tussen wetenschap en praktijk’ zijn twee werkwijzen die door de Academische Werkplaats Ouderen op basis van wetenschappelijk onderzoek zijn ontwikkeld, vertaald naar lesmodules. In co-creatie met zorgonderwijs, verpleeghuiszorg en onderzoek zijn een mbo- en hbo-handleiding Vertel eens! Leren van verhalen en een toolbox Interprofessioneel leren en evalueren (voor zowel mbo als hbo) ontwikkeld.
Een toolbox is ontwikkeld om het interprofessioneel leren en evalueren in zorg en welzijn te ondersteunen en te werken met een zorg-evaluatie-instrument dat in multidisciplinaire en interdisciplinaire teams gebruikt kan worden om de kwaliteit van zorg te verbeteren.
Op basis van de narratieve methode Het Verhaal als Kwaliteitsinstrument zijn twee handleidingen ontwikkeld, een voor het mbo en een voor het hbo. Deze handleidingen bevatten werkvormen die (toekomstige) zorgprofessionals leren hoe zij verhalen op kunnen halen bij ouderen in de intramurale zorg (ten behoeve van kwaliteitsverbetering).
De lesmodules dragen bij aan mensgerichte verpleeghuiszorg.
Van januari tot en met december 2021 werden de lesmodules getest bij mbo- en hbo-opleidingen en in de zorgpraktijk. De materialen voor de lesmodules zijn nu te downloaden vanaf onze website.
Wil je meer weten over de lesmodules? Neem dan contact op met Lieke de Jong (onderwijsontwikkelaar):
E.C.deJong@tilburguniversity.edu / 013 466 3251 of vul dit contactformulier in.