Kwaliteitsinstrument ouderenzorg

Cursus Het verhaal als kwaliteitsinstrument

Beter zorgen voor ouderen begint bij weten wat hen bezighoudt. We willen het beste voor de mensen waar we voor zorgen, daar zijn we het allemaal over eens.  Maar hoe weet je wat het beste is? Door het ouderen te vragen.

De methode Het verhaal als kwaliteitsinstrument helpt zorgprofessionals om binnen een wetenschappelijk kader te werken met verhalen. Ervaringsverhalen van ouderen worden daarbij gebruikt als onderzoeksdata. Met de methode Het verhaal als kwaliteitsinstrument kunnen zorgprofessionals een verhaal ophalen bij ouderen (die zorg ontvangen) Zo komen zij erachter wat ouderen belangrijk vinden als het gaat om kwaliteit van zorg. Zorgprofessionals luisteren naar de ouderen, analyseren hun verhalen en gebruiken deze om  de kwaliteit van zorg te verbeteren.

oude man in stoel

Kwaliteit van zorg

Veel methoden om kwaliteit van zorg te meten bestaan uit het invullen van vragenlijsten die bestaan uit een aantal thema’s. Bewoners kunnen dan aangeven hoe tevreden ze zijn over deze thema’s en zorgorganisaties krijgen antwoord op de vraag: doe we de dingen goed? Met de methode Het verhaal als kwaliteitsinstrument liggen de thema’s niet vast en kan de bewoner de thema’s bespreken die hij/zij belangrijk vindt als het gaat om kwaliteit van zorg. Hierdoor krijg je als zorgorganisatie (en/of als zorgprofessional en team) inzicht in de vraag: doe we de goede dingen? Met behulp van de methode kunnen zorgprofessionals en zorgorganisaties hun kwaliteit van zorg verbeteren én de mening van ouderen als groep binnen het kwaliteitsbeleid een stem geven zodat hun positie wordt versterkt.

Inhoud cursus

De methode Het verhaal als kwaliteitsinstrument wordt in een driedaagse cursus (drie dagdelen van elk 4 uur) uitgelegd. Je gaat actief aan de slag en oefent in interactieve werkvormen met het ophalen van verhalen bij bewoners. Je gaat oefenen met het analyseren van verhalen en leren hoe de verhalen kunnen worden omgezet in portretten. Deze portretten worden gebruikt om weer te geven wat bewoners op een afdeling/locatie van een organisatie belangrijk vinden als het gaat om kwaliteit van zorg. Tot slot leer je om actiepunten te formuleren om de kwaliteit van zorg te verbeteren.

Downloads

Download hier de factsheet van Het verhaal als kwaliteitsinstrument.

Vragen over de cursus?

Ben je geïnteresseerd in deze cursus en/of wil je meer weten? Neem dan contact op met Claudia van Erven (implementatiemakelaar):

C.A.M.vanErven@tilburguniversity.edu / 013 466 4740 of vul dit contactformulier in.

    logo Groenhuysen
    TanteLouise logo
    logo CZ zorgkantoor
    Logo SVRZ
    logo De Wever